Mission Statement

De Planteneter inspireert tot, informeert over en begeleidt bij de plantaardige lifestyle. De Planteneter wil mensen hun eigen verantwoordelijkheid voor voeding en gezondheid weer terug geven. Want een gezond lichaam is het resultaat van een gezonde lifestyle.

Bedrijfsgegevens

De Planteneter

  • info@deplanteneter.nl
  • VOF De Planteneter
  • KvK nummer 59694246
  • BTW nummer NL 8536.07.539.B01
Meer

Het GELIJK van dr. Jaap Seidell: “Veganisten eten vrijwel altijd gezonder dan vleeseters”

door Boele Ytsma op 10 augustus 2016 om 20:25 over , , , , en
10 aug

Nog niet zo lang geleden liet hoogleraar voedingsleer dr. Jaap Seidell zich zeer kritisch uit over veganisme. Het zou een gevaarlijk experiment zijn met een voedingspatroon met vele tekorten. Maar de tijden veranderen. Vorige week werd professor Seidell gevraagd naar zijn ideeën bij de sterke groei van het veganisme in Nederland (Trouw, 6 augustus 2016). Het oordeel van Seidell is veranderd. Trouw citeert de professor: “Veganisten eten vrijwel altijd gezonder dan vleeseters. Van bijna alle gunstige voedingsstoffen krijgen zij meer binnen”.

Dit is goed nieuws. Laat me je vandaag een klein lesje voedingsleer geven en uitleggen waarom professor Seidell inderdaad gelijk heeft.

Mensen die belangstelling hebben in de plantaardige lifestyle stellen vaak de vraag: waarmee moet ik vlees of melk vervangen? Het is een begrijpelijke vraag. We zijn opgevoed met het idee dat vlees en melk onmisbaar zijn voor goede gezondheid – dat kun je dus niet straffeloos weglaten. Toch is het antwoord eenvoudiger dan je denkt: het hoeft niet vervangen te worden… we hebben het namelijk in het geheel niet nodig.

Sterke botten

Het zit in ons collectieve geheugen: ‘Joris Driepinter’, ‘melk de witte motor’, ‘melk goed voor elk’ en ‘melk is bijzonder’. Melk is voor sterke botten, dat leerden we al op school. Melk bevat immers calcium en het hoofdbestanddeel van onze botten is calcium. Dan is de rekensom snel gemaakt: we moeten melk drinken voor sterke botten. Zelfs artsen gingen het geloven.

Inmiddels ontdekt de wetenschap steeds meer wat eigenlijk voor de hand ligt: melk is niet goed voor volwassen mensen. Onderzoekers stuiten op relaties tussen melk en kanker en tussen melk en botontkalking – het laatste woord zal er nog niet over gezegd zijn. Intussen zou je met gezond verstand hetzelfde kunnen concluderen: melk is in de natuur áltijd voor zuigelingen en nóóit voor volwassenen. Dat wij bovendien ook nog eens de melk van een andere soort gaan drinken en van een soort die 5x zo groot wordt als wij, is, goed beschouwd, helemaal wonderlijk.

Maar die calcium dan – die hebben we toch wel nodig? Zeker. Maar waar denk je dat die grote planteneters die wij opeten (zoals de koe) hun calcium vandaan halen? Die maken ze niet zelf, die halen ze uit… planten. Nu kunnen wij niet gras eten zoals een koe (die heeft vier magen!), maar wel groente, fruit, kiemen, peulvruchten, granen, noten en zaden. En wat denk je? Het bevat allemaal calcium. Dát zijn onze gezondste bronnen van calcium.

Sterke spieren

Ja, maar de eiwitten dan? Spieren bestaan uit eiwitten en dus moeten we veel eiwitten eten – het klinkt heel logisch. En wat bevat de meeste eiwitten? Natuurlijk: de spieren van andere dieren. Vlees dus. Eén plus één is twee: vlees is de beste bron van eiwitten.

Totdat je ontdekt dat de sterkste, grootste en oudste dieren op aarde allemaal… planteneters zijn. Denk aan de olifant, de buffel, de giraffe, de antilope, de gorilla en de koe. Waar halen die hun eiwitten vandaan? Inderdaad: uit planten. En hun spieren zijn zoveel beter dan de spieren van vleeseters dat de meeste vleeseters er niet over piekeren om zelf andere vleeseters te eten. De meeste vleeseters zijn planteneter-eters.

Zal ik je eens iets vertellen? Eigenlijk heeft ons lichaam helemaal geen eiwitten nodig. Wat het zoekt zijn aminozuren. Dat zijn de bouwstenen van eiwitten. Zodra een eiwit in ons lichaam binnenkomt, wordt het uit elkaar gehaald tot de losse aminozuren. Daarmee gaat het weer nieuwe eiwitten bouwen. Van de 20 aminozuren die het lichaam nodig heeft, zijn er 8 essentieel, dat wil zeggen: 8 aminozuren kan het lichaam zelf niet maken en moeten dus uit voeding komen. En inderdaad: vrijwel alle plantaardige voedsel bevat deze 8 aminozuren.

Helder hoofd en goede ogen

Voor calcium hebben we dus geen melk nodig en voor eiwitten geen vlees. Maar hoe zit het dan met de essentiële vetten? Er zijn twee vetzuren die het lichaam ook zelf niet kan maken: linolzuur (AL) en alfa-linoleenzuur (ALA), beter bekend als omega 6 en omega 3 vetzuren. Hebben we daar geen vis voor nodig?

Wel, dit verhaal is iets complexer. Inmiddels weet eigenlijk iedereen dat we vooral uit bladgroente, noten en zaden deze twee essentiële vetzuren wel kunnen opnemen. Lijnzaad, hennepzaad en walnoten zijn bijvoorbeeld een zeer goede bron van alfa-linoleenzuur.

Maar er zijn meer omega 3 vetzuren die belangrijk zijn in ons lichaam: eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). Die laatste is bijvoorbeeld onmisbaar voor een goede werking van de hersenen en de ogen en de productie van gezond sperma. En deze EPA en DHA komen vrijwel nérgens in planten voor. Alleen vis bevat het en daarom wordt het ook wel visolie genoemd.

Komt visolie van vissen?

Maar wacht eens… waarom worden alleen AL en ALA essentiële vetzuren genoemd en EPA en DHA niet? Precies: omdat de laatsten niet ‘essentieel’ zijn – dat wil zeggen: ze worden door ons zélf gemaakt. Het lichaam kan ALA omzetten in EPA en deze EPA kan door het lichaam verder worden verwerkt tot DHA. We hebben die vissen dus niet nodig.

Of maak ik me er nu iets te gemakkelijk van af? In recent onderzoek wordt steeds vaker de vraag gesteld of deze omzetting van ALA naar EPA en DHA wel voldoende efficiënt is. Vooral bij mannen lijkt die omzetting nogal mager. Daarom menen sommige voedingswetenschappers dat vooral DHA wél essentieel is en dus uit onze voeding moet komen. Persoonlijk durf ik daar (voorlopig) geen standpunt over in te nemen. Tot nu toe gebruik ik geen aanvullende DHA in mijn voeding.

Mocht je dat wel willen doen, dan wil dat nog niet zeggen dat je vissen moet eten. Want hoewel deze EPA en DHA visolie worden genoemd, komen ze oorspronkelijk niet uit vissen. Vissen maken deze vetten niet, maar slaan ze op uit hun voeding. De eigenlijke bron van deze vetten is… jawel: planten! Iets preciezer: algen. Wie dus wel extra DHA in zijn voeding wil invoegen, maar liever geen dode vissen eet, kan ook zelf die algen gaan eten. Denk bijvoorbeeld eens aan spirulina of chlorella.

Essentiële voedingsstoffen

Ik heb je nu al een paar keer kennis laten maken met het begrip ‘essentieel’. Essentiële voedingsstoffen zijn voedingsstoffen die ons lichaam zelf niet kan aanmaken en die het dus noodzakelijk uit voeding moet halen. Dat betreft niet alleen de acht essentiële aminozuren en de twee essentiële vetten, maar ook de dertien vitaminen, minimaal achttien essentiële mineralen of sporenelementen en vezels. En hoewel ze in deze opsomming vaak niet genoemd worden, geldt dat ook voor de tienduizenden ‘fytochemicaliën’ (‘plantstofjes’). Er is dus nogal wat ‘essentieel’ voor onze gezondheid.

Plantaardige voeding bevat álle vitaminen, mineralen, aminozuren, vetten, vezels en fytochemicaliën – plantaardig voedsel is compleet voedsel! En slechts een deel van de essentiële voedingsstoffen kunnen in melk en vlees gevonden worden. Vitamine C, vezels en de meeste fytochemicaliën ontbreken volledig in dierlijke producten. Bovendien bevatten vlees en melk allerlei stoffen die je liever niet in grote hoeveelheden in je lichaam hebt, zoals verzadigde vetten en cholesterol.

Soms wordt gezegd dat we vlees nodig hebben voor voedingsstoffen als carnosine, carnitine, creatine, taurine en cholesterol – stuk voor stuk stoffen die alleen in dieren en niet in planten voorkomen. Toch behoren ze niet tot de essentiële voedingsstoffen – we kunnen ze allemaal zelf maken in precies de hoeveelheden die nodig zijn voor optimale gezondheid. Niet zonder enige humor schrijft dr. Michael Greger daarover: “if something is made only by animals, what about those eating vegetarian? Thankfully, vegetarians are animals too, so they make it themselves…”.

Ja, plantaardig voedsel is compleet voedsel!

De uitzonderingen

Mis je dan echt helemaal niks? Nee, er zijn twee uitzonderingen: vitamine D en vitamine B12. Die twee moet je misschien wel suppleren.

De eerste (vitamine D) mag eigenlijk geen essentiële vitamine heten, omdat we die wel degelijk zelf kunnen maken: onze huid produceert vitamine D als het in aanraking komt met zonlicht. Dat wij op onze hoge breedtegraad ’s winters te weinig zon krijgen is een probleem van planteneters en alleseters beide. Het beetje vitamine D dat je via vis of vlees binnenkrijgt is meestal ontoereikend. Een vitamine D supplement is een goed idee voor iedereen. En veel zon!

Vitamine B12 speelt een belangrijke factor bij de aanmaak van bloedcellen en het functioneren van het zenuwstelsel. Het wordt gemaakt door bacteriën die zowel in de darmen van dieren en mensen leven, alsook in gezonde aarde. De vitamine B12 die deze bacteriën in onze eigen darmen aanmaken kunnen we niet opnemen. Daarom is de belangrijkste bron voor mensen meestal vlees. Toch is dit niet altijd zo geweest. In tijden en culturen waar de hygiëne lager is en mensen de aarde meer raken (zoals in India) komt vitamine B12 tekort niet voor. Maar omdat wij nu eenmaal leven zoals we leven (hygiënisch en ver van de grond), kunnen planteneters deze essentiële vitamine maar beter als supplement slikken.

Compleet

Jaap Seidell heeft dus inderdaad gelijk: Veganisten eten gezonder dan vleeseters. Vlees, melk of vis hoeven niet te worden ‘vervangen’ – we hebben ze namelijk in het geheel niet nodig. Plantaardige voeding is het meest complete voedsel dat we kennen. Wel is het belangrijk dat je een goed gebalanceerd eetpatroon kiest. Een gevarieerd plantaardig eetpatroon van groente en fruit, peulvruchten en granen, kiemen en paddenstoelen, noten en zaden is zo’n gebalanceerd eetpatroon. Een eetpatroon voor optimale gezondheid en vitaliteit!

 

Ik zou niet anders meer willen.

NIEUWSBRIEF

Meld je nu aan!
 
Voornaam*
E-mail*
 
 
Je ontvangt meteen de laatste nieuwsbrief!
 
dit veld niet invullen s.v.p.

Gratis VIDEOcursus

VIDEOcursus: De 14 geheimen van persoonlijke bloei!
 
Voornaam*
E-mailadres*
 
dit veld niet invullen s.v.p.

Eén week BLOEI!

Waar mag ik de eerste week van BLOEI! naar toe sturen?
 
Voornaam
E-mailadres*
dit veld niet invullen s.v.p.

Boele en Anat starten een beweging!

Hallo aarde is een initiatief van Boele Ytsma en Anat Gringhuis. Zij willen daarmee een beweging starten van mensen die zich verbinden met elkaar, met de aarde, met de natuur. Mensen die verantwoordelijkheid willen nemen voor de aarde uit liefde voor het leven zelf. Licht en vrolijk, gul en gulzig, eenvoudig en overvloedig.

Hallo aarde is een dagelijkse vlog waarin zij je deelgenoot maken van hun boeiende en bloeiende leven. Van het aanleggen van prachtige tuinen en het bouwen van een energieneutraal huis tot reizen naar inspirerende plekken en rijden in een electrische auto. Ze laten je meekijken in hun dagelijkse leven. Ze delen hun recepten voor een gezonde lifestyle (zowel in de keuken als elders in het leven).

LEES HIER MEER!

Bestel hier mijn boek

Hét Nederlandse boek over de plantaardige lifestyle! Als je gezondheid je lief is, wil je dit boek niet missen. 

BESTEL NU!

Abonneer je op de DAGELIJKSE VLOG van Hallo aarde

Boele en Anat maken elke dag (élke dag!) een video over hun leven. Daarin laten zij zien hoe ze leven, hoe ze eten, hoe ze plannen maken en uitvoeren. Ze laten diep in hun leven kijken en delen hun persoonlijke inzichten over een goed en overvloedig leven. 

Eén ding is zeker: geen dag zal hetzelfde zijn. Kijk hoe Boele en Anat werken aan hun permacultuurtuin, hoe ze hun oude boerderij verbouwen tot een energieneutraal huis, hoe ze zonnestroom opwekken voor hun eigen electrische auto(s), hoe ze een lunchroom in Groningen voorzien van verse groenten, hoe ze hun ideeën en idealen van dag tot dat uitleven. 

Als je je voor € 10,- per maand abonneert op de dagelijkse vlog voorzie je jezelf van een dagelijkse dosis inspiratie en informatie en help je Boele en Anat met de uitbouw van hun plannen. Je betaalt per maand, dus je verplicht jezelf tot niks. Maar je maakt er wel veel moois mee mogelijk.

Abonneer je nu!